Avfall
Ressurs
Hva er grunnen til at vi er flinke til å kildesortere avfall hjemme, men aldri sorterer i det offentlege rom? Som regel når vi ferdes utomhus finnes det bare ett alternativ når vi skal kaste søppel - en dunk til alt boss. Grønn Festival mener at det ikke er noen grunn til å være dårligere å sortere når man ikke er hjemme, men vi er fullstendig avhengig av at omgivelsene våre legger til rette for det. Grønne Festivaler skal derfor legge til rette for at publikum kan sortere.
I denne ressursen finner du:
Tips og triks
Forslag til sorteringsfraksjoner per område
Erfaringer fra Øya: hvordan lage sorteringsstasjon
Kampanje: Sneip og snus i bosset/Ta med teltet ditt hjem
Tips og triks
Går du over til gjenbruksglass og kopper, nekter sponsorer å dele ut gratisprodukter og serverer alt i komposterbart materiale, er restavfallet ditt på publikumsområdet kun avfall som publikum tar med seg inn på området selv.
Husk at litt sortering er bedre enn ingen sortering, så begynn smått, bygg opp et system som fungerer og utvid etterhvert.
Sneipekasser med avstemming kan brukes til å få folk til å kaste sneip og snus på riktig plass.
Det er dyrt å levere usortert avfall. Sorter søppel og spar både pengar og miljø! Plast og papp leveres tilogmed gratis de fleste steder.
Bruk Too Good To Go for å minske matsvinnet.
Hør med lokale foreninger og organisasjoner om de kan bruke overskuddsvarer.
Forslag til sorteringsfraksjoner
Det er viktig å analysere søppelet i forkant. Hva er det folk kaster på de forskjellige plassene på festivalen? Del området inn i soner og tilpass søppelstasjoner til det søppelet som blir produsert der og til hvordan renovasjonsselskapet mottar søppelet. Husk at søppel henger nøye sammen med innkjøp og at du kan redusere søppelet ditt ved å reduserer innkjøp.
Publikumsområdet
Dersom alt søppelet du produserer ut mot publikum er komposterbart materiale, kan du klare deg med en fraksjon. Dette gjelder også for søppel på toalett hvis du bruker komposterbart tørkepapir. Sirkla ressurs har f.eks. 70 % sorteringsgrad på matavfall ettersom de siler jorden etterpå. Sett opp egne “bøtter” for snusbokser, snus og sneip.
Camp
Bør ha minst en avfallsstasjon der det er mulig for gjestene å sortere i alle fraksjoner: Papir/papp/kartong, ren plast, pant, glas og metall, elektronisk avfall, komposterbart avfall og restavfall.
I tillegg bør søppelbøtter for minst 3 fraksjoner settes ut med korte avstandar f.eks. for Papir/papp, pant og restavfall.
Gi campgjestene poser til å sortere i sin egen camp og informer ved innsjekk. F.eks. blank pose for plast, papirpose til papir, grøn pose for pant og rød pose for restavfall.
Ha skilting som viser hvor sorteringsstasjon er og hvordan du ønsker at campgjestene skal sortere. Sett opp skilt ved innsjekk, de små søppelbøttestasjonene og ved samlingspunkt (hangouts, serveringssted, toalett osb.) Husk å merke av sorteringsstasjon på digitale kart over området på lik linje med toalett og vannkilde.
Internområde backstage
Vurder om backstageområdet kan ha samme løsning som publikumsområdet. Dersom du serverer all maten sjelv, kan du kontrollere hva som blir produsert av søppel. I såfall trenger du kanskje bare dunk til komposterbart avfall og en dunk til pant.
Gir du artistene en lang hospitality rider vil det også være nødvendig å sette opp søppelbøtter for ren plastemballasje, papp/papir/kartong og restavfall..
Husk “bøtter” for sneip og snus.
Internområde matproduksjon/servering
I dette området blir det pakket opp mye mat. Pass på å ha nok avfallsseksjoner med riktige fraksjoner. Ren plastemballasje, papir/papp/kartong, glass/metall, pant, komposterbart avfall og restavfall må vurderes.
Informer de frivillige som jobber i matproduksjon og servering om hvordan du vil ha avfallet sortert.
Internområde produksjon
De andre internområdene som pop-up kontor, akkreditering, billettbod, mottak for frivillige, beredskapsrom og lignende bør også ha en avfallsstasjon der man kan kaste søppel i minst tre fraksjoner utifra hvilke type søppel man produserer.
Opprigg og nedrigg
Under opprigg og nedrigg av festivalen er det viktig å ha en plan for hvor man skal gjøre av byggemateriale. Sett opp kontainere i utkanten av festivalen slik at de kan stå fra opprigg til endt nedrigg. Trevirke, elektrisk avfall, hardplast, glass og metall, farlig avfall, gjerdeduk m.m. bør kunne kildesorteres.
Erfaringer fra Øya: hvordan lage sorteringsstasjon
Et avfallslag samler inn søppelposer fra dunkene og heller disse utover et bord. Grovsorteringen er gjort av publikum, men avfallslaget ettersorterer avfallet.
Øyafestivalen har 200 frivillige fra Natur og Ungdom som jobber med søppelhåndtering under festivalen. Festivalen betaler Natur og Ungdom 1000 kroner per frivillige som stiller = 200 000 kroner. Det gir dobbel gevinst for naturen.
Har man ikke kapasitet til å sortere alt søppelet, så begynn med det søppelet som er grovsortert og skal sendes inn sortert F.eks. papir/papp/kartong og panten som man må levere selv i butikk. Gå gjennom disse fraksjonene og sorter vekk det som ikke skal være med.
— — — — — -
Har du ikke nok frivillige til å ettersortere avfallet? Sett opp frivillige på avfallsstasjonene og pass på at publikum kaster i riktig dunk!